Thursday, October 21, 2010

.:makanan oh makanan:.

..Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..
    Tiba-tiba pula hamba teringatkan tentang makanan. Ada yang kata 'makan untuk hidup' namun ada juga yang kata 'hidup untuk makan'.

..sekali pandang..hmm..menyelerakan..

..dua kali pandang..hmm..macam nak makan..

..bila dah makan..rasa macam nak tambah lagi..

Boleh tidak kalau hamba katakan hidup ini ibarat makanan yang kita masak sendiri? Kita inginkan kehidupan yang sempurna tanpa sebarang cabaran mahupun kesedihan namun kita lupa bahawa itulah lumrah kehidupan. Begitu juga makanan, kita inginkannya selalu sedap, namun bila terlebih garam ia akan masin dan bila terlebih cuka ia masam bahkan bila terlebih bakar ia akan hangus dan kehitaman. Mungkin inilah sebab wujudnya pepatah 'asam garam kehidupan'. Setuju? Kalau tidak, terpulang dengan kalian untuk menganalogikan kehidupan menurut sudut pandang kalian.

Hamba teringin sampaikan sekerat mesej yang pernah hamba terima daripada seorang sahabat.
kenapa aku diuji?
(al-ankabut : ayat 2-3)
kenapa aku tak dapat apa yang aku idamkan?
(al-baqarah : 216)
kenapa ujian seberat ini?
(al-baqarah : 286)
frust!!
(ali-imran : 139)
bagaimana nak hadapi?
(al-baqarah : 45)
apa yang aku dapat dengan diuji?
(at-taubah : 111)
pada siapa nak berharap?
(at-taubah : 129)
ah, aku tak tahan!
(yusuf : 87)

Hebat bukan? Semuanya terkandung dalam al-Quran. Panduan telah diberi, semua terpulang pada diri untuk memilih. 
..wallahu a'lam..

No comments:

Post a Comment

:: my fb ::

:: followers ::