Friday, August 19, 2011

:: Ramadhan, Dulu & Kini ::(re-post)

Salam ramadhan semua!! moga pertemuan kali ini menambah keberkatan dalam usaha kita membina ukhuwah dan berkongsi pengetahuan.




"Ramadhan, bulan yang suci"
"Rahmat melimpah dari Ilahi"

Selalu perkataan-perkataan itu terngiang-nigang di ruang minda ini. Bila kita sebut tentang Ramadhan, ramai yang terfikirkan Syawal yang bakal menjelma. Namun, bukan itu yang saya ingin sampaikan pada 'post' kali ini. Sebenarnya, saya tertarik dengan satu peristiwa yang berlaku pada bulan yang penuh 'barakah' ini iaitu...

Peperangan Badar

Kita semua sudah sedia maaruf bahawa umat Islam telah memenangi peperangan ini walaupun bilangan umat Islam dalam peperangan itu hanya 313 manakala pihak musyrikin Makkah pula seramai 1000 orang. Terdapat satu kisah yang amat menarik minat saya semasa peristiwa Badar ini iaitu kisah dua orang pemuda yang bernama Muaz bin Amru dan Muawiz bin Arfa'. Pemuda yang berumur 16 dan 17 tahun yang berjuang di medan Badar...
Abdul Rahman bin 'Auf menceritakan : "aku berada dalam barisan tentera Islam pada peperangan Badar. Ketika aku menoleh, tiba-tiba datang di sebelah kanan dan kiri ku dua orang anak yang masih terlalu muda . Aku bagaikan tidak meyakini keselamatan mereka berdua. Tiba-tiba salah seorang daripada mereka bertanya kepadaku sambil merahsiakannya daripada temannya. "Pakcik, tunjukkan saya yang mana Abu Jahal". Aku bertanya, "Wahai anakku, apakah yang ingin lakukan padanya?". Anak muda itu menjawab, "Saya diberitahu dia telah memaki Rasulullah s.a.w. Demi diriku yang berada dalam kekuasaan-Nya, kalau saya melihatnya, nescaya batang tubuh saya tidak akan terpisah daripada batang tubuhnya melainkan pasti mati salah seorang daripada kami". Kemudian Abdul Rahman menambah lagi, "Aku sungguh kagum dengan sikapnya itu". Kemudian temannya pula bertanya soalan yang sama seperti tadi. Tidak lama kemudian, aku melihat Abu Jahal menaiki kudanya dan aku berkata kepada dua pemuda tadi : "Tidakkah kamu melihat orang itu? Dialah orang yang kamu tanyakan tadi". Lalu dengan segera kedua-duanya menyerbu Abu Jahal lalu memangkas anggota badannya. Kemudian kedua-duanya datang kepada Rasulullah memberitahu berita tersebut lalu baginda bertanya, "apakah kamu telah membersihkan darah dari pedangmu itu?" Mereka menjawab "belum". Lalu baginda melihat pedang mereka dan mengakui bahawa merekalah yang membunuh Abu Jahal.
Muaz bin Amru menceritakan, "aku mendengar riuh rendah suara musyrikin yang melindungi Abu Jahal dan mereka menyatakan bahawa Abu Jahal tidak akan dapat disakiti, maka aku bertekad untuk menyahut cabaran itu. Apabila aku mendapat peluang, aku terus melibas kakinya sehingga hampir memutuskan separuh betisnya. Kemudian, anak Abu Jahal, Ikrimah, datang membalas hingga hampir terputus sebelah tanganku. Lalu aku terus berjuang tanpa menghiraukan tanganku yang berjuntaian dengan kulitnya di sisiku. Sehinggalah aku merasakan tanganku itu menyukarkan pergerakanku, aku bertindak memijak tanganku sehingga tertanggal dari tubuhku. Kemudian Muawiz bin Arfa' datang menyerang Abu Jahal sehingga kaku dan tinggal nyawa-nyawa ikan manakala Muawiz pula terus berjuang sehingga terbunuh."

Itulah kisah yang menarik pada Ramadhan pada masa itu, namun Ramadhan hari ini?Apa yang berlaku pada masyarakat kita hari ni??

Bila sebut pasal remaja, pasti ada isu buang bayi..rempit..dadah..dan macam-macam lagi..




sama-sama kita renungkan..

Wednesday, August 17, 2011

:: ramadhan kali ini : 2 ::

krik..krik..krik..
malam tu, bunyi cengkerik buat aku kurang senang, ada je makhluk2 y nak mngacau. Nak tido pn payah. Tau la aku punya mesej tone pakai bunyi cengkerik, lpas ni nak tukar bunyi lain pulak.


Inilah hasil gangguan tido malam tadi..da xda keja lain, edit2 gambar je y aku mampu..nk on9, da tgh malam. Gambar da lama edit, tinggal tambah ayat je..hee..alhamdulillah, lpas tu baru dpt tido..tgk tu..ayt aku pn da salah da..hihi..nah ni y btul..baru edit tadi..


Tuesday, August 16, 2011

:: katil bersepah, menyihatkan?? ::

pergh..today I got a case to settle down..memg agak berat..penat..sangat penat..walaupun penat menunggu je tp seyes penat sampai tetido aku dalam bilik menunggu tadi. Malam td mak aku suruh g servis keta, so td aku pn pegi la. Lg pn duk umah kalau xda aktiviti bosan gak. n_n

dipendekkan crita, sblm aku ttido dlm bilik mnunggu tu aku amik la 1 majalah ni..ntah majalah ape ntah..aku main amik je, bajet rajin membaca la..padahal nk tengok gmbr je..hehe..1st think to see when I open the magazine was the contents(xtau btul x english aku tu, da lama tinggal english ni..hehe)..hmm..memg agak bosan tgk tajuk2 dlm tu..aku belek punya belek, ttiba ada 1 kolum citer pasal 'katil bsepah menyihatkan'..menarik kn tajuk tu..??

haha..bruntung la sesapa y malas nk kemas katil..dlm artikel tu, dia cakap, tungau x suka katil y bsepah..sebab panas..kalau panas, encik tungau susah nk idup..mnurut doktor y buat kajian tu, tungau ni adlh salah satu pbawa pnyakit asma n bbrapa pnyakit kulit lain. So, ape lagi..?? jom cegah tungau!! n lpas ni x payah la kemas katil lepas bgn pagi, tghari nanti baru kemas katil..haha
*y tu pn kalau mood mengemas masih ada..hehe

nah..ni tungau utk korg, aku pinjam dr pacik google td..


lpas baca artikel tu aku da igt apa2 da..y aku igt, akak perodua tu panggil aku sbb keta da abis servis..heee

k la, tu je utk ari ni..kes ditutup~

slamat bpuasa~

Sunday, August 14, 2011

:: aku ingin menjadi madu itu ::


Hujan renyai-renyai pada malam itu bukan sahaja membasahi atap rumahku malah ia turut membasahi hatiku. Sayu hati ini mengenangkan peristiwa itu. Resah, gelisah dan serba salah. Sikapku terhadapnya amat mendukacitakan…

*****

“Ok..sahabat-sahabat sekalian, sebelum kita masuk ke slot terakhir. Kalian diminta mencari dan berbincang dengan naqib kalian tentang resolusi sepanjang program tiga hari dua malam ini” kem komanden memberi arahan.

 Aku dan beberapa orang sahabat lagi segera berkumpul setelah dipisahkan ke dalam kumpulan yang berbeza sepanjang program itu. Berkumpul mengikut kampus. Begitulah arahan tersirat yang kami fahami.

Di hujung dewan itu, kelihatan seorang insan yang memang ku kenali. Raut wajahnya cukup menenangkan, keutamaannya adalah kami. Segera kami ke sana bertemu dengannya.

“Assalamualaikum..akh..” tangan ku hulurkan untuk bersalam dengannya. Sebaik sahaja bersalam, tubuhku dipeluk erat sehingga terasa degupan jantung beliau. Pelukan itu telah mengalirkan air mataku..hatiku berbisik..
“ya Allah, perasaan apakah ini?? Inikah yang dimaksudkan dengan persahabatan??”
Tangisan tanpa kata-kata, itulah yang berlaku antara kami.

Selepas beberapa minit duduk menenangkan diri, kami memulakan resolusi. Tidak banyak resolusi yang dikemukakan. Hanya sedikit masa yang kami gunakan untuk memikirkan resolusi. Kebanyakannya adalah mengenai diri kami sendiri, iaitu amalan harian. Qiamullail, solat Dhuha, solat berjemaah, baca al-Quran setiap hari dan lain-lain lagi. Dan seperti biasa, sebelum mengakhiri perbincangan, naqibku akan bertanya dari seorang kepada seorang andai ada kemusykilan.

“akh, sebelum kita bersurai, boleh tak beritahu kekurangan kami sepanjang akhi kenal kami??” salah seorang daripada kami bersuara.

Sebelum menjawab soalan itu, beliau menarik nafas panjang seolah-olah berat untuk beliau luahkan.
“sebenarnya, kalian seperti madu dan juga hempedu..”

 Luluh hatiku mendengar perkataan ‘hempedu’.

“..mungkin sebab kalian kurang tahu perjalanan ana setiap minggu berulang-alik dari kampus ana ke kampus kalian. Kalian selalu bertanya khabar, tapi kalian tak pernah tanya bagaimana perjalanan ana ke tempat kalian dan yang paling ana kecewa adalah bila hanya dua atau tiga orang yang hadir sedangkan ana hanya meminjam 2-3 jam daripada hujung minggu kalian..”

Suasana tenang tadi kembali sedih. Sedih mengenangkan diri yang selalu menjadi ‘hempedu’ tanpa cuba menjadi madu.

*****

Aku risau tidak mampu menjadi seperti ‘madu’ yang diharapkan.

Ya Allah Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana MengasihiMu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu. Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari'at Mu, maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya. Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini. Tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalan-Nya (yang sebenar). Penuhkan (piala) hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kuniung malap. Lapangkan hati-hati ini dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakkal kepadaMu. Hidup-suburkan hati-hati ini dengan ma'rifat (pengetahuan sebenar) - tentang Mu... (jika Engkau mentaqdirkan mati) maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada' dalam perjuangan agama Mu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah, menjelanglah kini malam (ciptaan) Mu, beredarlah sudah siang Mu, inilah keluhan suara dan pinta dari para du'ah Mu maka oleh itu ampunkanlah (dosa) ku.”

Sunday, August 7, 2011

:: aku dah nak bertunang?? ::

Hal ni terjadi lebih kurang tiga minggu lepas..masa tu aku bawa nenek aku pergi klinik..so, secara tak langsung maka berlakulah perbualan antara aku, nenek aku n makcik aku(pengiring la katakan)..

nenek : sampai bila ko cuti lim..??


aku     : sampai lepas raya nek, jgn la nenek risau..slalu gak alim p rumah nenek nanti..


nenek : o0o..ngam la tu. Nanti bole juga nenek minta tolg kalau ada apa2..


aku     : bole bha nek..bgtau jak bila n dimana..insyaAllah bole...(macam gaya rancangn Adik2ku)

dpendekkn cerita tgh best2 sembang dgn nenek..ttiba makcik aku bersuara..

makcik : lim, ari tu kami ada pegi kenduri kawin d kg.petagas. Lpas tu ada sorang makcik tu cakap y ko da nak btunang..ya ka..?? napa ko mau btunang tak btau kami..??


aku       : hah..?? biar betul..?? makcik, saya ni gf pn xda..cmana lak bole ttiba mau btunang..??(terkejut gila aku dgr y aku da nk btunang..risau entah tahap apa...huhu)
tp kalau ya pn dgn siapa??(chewah, td menafikn lpas tu nk gak tau kn sape org tu..hehe)

makcik : sbb tu makcik nak pastikan..da tu..bila ko nk ada gf ni...?? ko tgk c ~!@#$ tu, gf pn da ada..kmu kn sebaya, mustahil la xda gf...sdgkn mkck tgk, ko lagi ok dr dia..

amboi..makcik aku, kali ni mengusik, bukan alang2..makan dalam seyh..soal ati n masa depan ank org lak tu..

aku      : hahaha..tgk la makcik..insyaAllah akn dtg kawin gak tu..sy ni degree pn belum start lg, masa dpn pn blum terjamin..kalau ada gf skrg ni, entah mau kasi makan apa gf saya tu..xkan nk hutang sana-sini..nanti kmu juga y bising..hehe


nenek   : chewah..nmpaknya cm da bole kawin cucu nenek ni...


aku       : haha..ya la nek, kalau sy blum ada gf lg lpas graduate nanti, kmu carikan sy 1 ya n yang pntg suru la c ~!@#$ tu kawin cepat, lama da x makan nasi minyak kluarga tdekat ni...jom, dah smpai ni..hehehe

mujur dah sampai, kalau x, xtau la apa y akn tjadi lepas tu..

n lepas recheck, tanya parents aku n sbgainya..rupanya y nk btunang tu adalah kazen aku..
yeay...i'm free from this prob..kes ditutup..^_~

hah..korang yang da ada kapel tu, kawin la cepat2 ye...n jgn lupa jemput aku lau buat knduri kawin..n_n

Thursday, August 4, 2011

:: ramadhan kali ini : 1 ::

nenonenoneno!!
bunyi ambulance buat aku tersentak, agak-agak bila la aku mau update blog ni..huhu
tp apa kaitan dgn bunyi ambulance..??
*sudah..lupakan

bulan puasa ni korang plan la y terbaik untuk korang eh..

mata,
mulut,
telinga,
tangan,
kaki,
hatta hidung pn kena jaga sekali..jgn main sumbat jak jari tu..hehe
lagi2 hati..bukan senang nak jaga semua tu..

pagi, petang, siang, malam n waktu2 yang berkaitan..sama-sama kita manfaatkan masa yang ada..

ok la..sampai sini dulu..
esok2 kita cerita perjalanan Ramadhan aku untuk tahun ini..
maklumlah..dah lama x bpuasa sebulan penuh kt rumah..last aku puasa penuh kt rumah time darjah enam kot..hee

oh ya..sebelum terlupa, kalau update blog tu jgn lupa selitkan sedikit peringatan, tak kisah la dalam bentuk apa sekali pun. Bulan Ramadhan ni rugi kalau buat post y xda manfaat. Moga2 y sedikit itu selalu diingat n dlaksana. So, scara x langsung blipat ganda la pahala..*mudah2an mcm tu..n_n

:: followers ::