Monday, May 30, 2011

:: bersangka baik dalam bersahabat ::

Di suatu malam ketika sedang berehat bermain futsal...

"Wan, esok kalau kau pergi walimah kakak Abbudin tu dengan diorang Zainal ajak aku sekali tau."
"Ok. Tapi aku pun tak pasti lagi dapat join diorang atau tidak.."
"Oo..tapi kalau kau pergi, ajak aku. Aku nak gak jumpa dengan Abbudin tu, dah dua tahun tak jumpa"
Zafwan hanya mendiamkan diri dek sibuknya membalas mesej daripada seseorang yang dianggapnya istimewa bagi dirinya.

Raziq dan Zafwan sudah lama kenal. Dari sekolah rendah hinggalah tamat sekolah menengah. Jika orang menyebut fasal Zafwan maka pastinya mereka menyebut nama Raziq sekali. Mereka tak ubah seperti saudara.

Keesokan harinya...

"Assalamu'alaykum.."
"Wa'alaikumussalam..Raziq, nak jumpa Zakwan ke?"
"Ya mak cik. Zakwan ada kat rumah?"
"Dia tiada, awal pagi lagi dia dah keluar. Katanya ke walimah kawan kamu si Abbudin tu. Dia pergi dengan sepupu dia tadi, Safiah. Mak cik ingat kamu pergi sekali dengan dia tadi."
"Oo...kalau macam tu tak apa lah mak cik, saya balik dulu..assalamu'alaykum"

Sedih membungkus diri Raziq. Ini bukanlah kali pertama malah sudah seringkali dia di buat begini oleh sahabat yang dikiranya saudara itu. Kalau dekat mungkin boleh dia bergegas sekali ke walimah kakak Abbudin tapi perjalanan ke sana memakan masa lebih kurang 3 jam. Kali terakhir mereka berjumpa ialah ketika mengambil keputusan SPM di sekolahnya.

Kesedihannya berbaur geram dan marah. Sesekali dia tertanya, apakah maksud persahabatan yang telah lama dibina ini. Atas dasar apakah persahabatan ini terbina dan kenapa Zakwan pergi bersama sepupunya, sedangkan Raziq adalah sahabat Abbudin. Pagi cerah di luar sana, namun awan hitam membawa hujan datang ke hati Raziq.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, dia singgah di sebentar di surau di taman perumahan tempat dia dan Zakwan tinggal. Paip dibuka dengan tangan kanan diiringi lafaz basmalah. Wuduk diambil sesempurna mungkin. Hatinya sedikit tenang selepas mengambil wuduk. Raziq meneruskan langkah ke ruang solat. Dia membanyakkan istighfar mendapatkan ketenangan, kemudian solat Dhuha didirikan. Usai solat dhuha, dia berdiri lagi mendirikan solat taubat. Dia mengalunkan surah at-Tahrim dalam solat taubatnya. Dipertengahan bacaan, ayat ke enam surah itu, matanya mulai berkaca. Tiba pada ayat ke lapan, mata yang berkaca tadi pecah mengalirkan air mata. Air matanya berlinang, indahnya bahasa al-Quran, mudah difahami serta dihayati.

Setibanya di rumah, Raziq mencapai laptop di atas meja study. Facebook dibuka, tiba-tiba dia ternampak nama Hamzah, naqib usrahnya di kampus. Lalu...

"assalamu'alaykum..pa kbar?lma x bsua..n_n"
"wa'alaykumussalam..alhmdlillah, ana sihat spt biasa, enta?"
"alhmdlillah, spt biasa..akh.."
"ana nk mnta nsiht bole?"
"hmm..napa?"
"sbnrnya, cm ni...ana ada sorg shbt, dah lma kmi knal, dr skolah rndh smpai skola mngh tp.."
"bla ada event pntg y mlibatkn pshbtn, khadirn ana seolah x prnh wjud"
"mksdnya??"
"mcm ni..ana slalu psn lau ada event dgn kwn2 lma, jgn lpa ajk ana"
"cthnya arini, ada sorg(shbt B), bru mlm td kmi main ftsal sma2, ana da ckp, lau g kduri kawin kaka shbt A, jgn lpa ajk"
"pg td bla ana g umah B, mak dia kata B bru gerak g umah shbt A tu dgn kzen dia bsma2 shbt2 ana y lain"
"pd enta, cmana bole jd cm ni?"
"mgkn dia lupa kot"
"mslhnya da byk kali blaku cmni"
"hmm..shbt2 enta tu mrokok x?"
"hmm..x smua.."
"mgkn dorg xnk enta 'pergi' awl"
"dorg smua mrokok, enta je y x"
"enta fhm apa y ana cba smpaikn?"
"^^"
"mksd enta bsangka baik??"
"tpt skali..biar slalu dorg buat cmtu kt enta tp jgn skali enta bls"
"n jgn skli bniat utk bt cmtu blik kt dorg"
"tp buat sebaliknya"
"igt lg kisah nabi saw n pmpuan yhudi y buta?"
"insyaallah igt"
"mgkn ms ni dorg x sdar n pdulikn khadirn enta"
"tp siapa tau bla enta da xda"
"ms 2 la dorg prlukn enta"
"mskipn enta da 'pergi'.."
"^^"
"syukran akh atas nsihatnya"
"afwan.."
"k la akh"
"ana mnta dr dlu"
"slamat mnuntut ilmu..assalamu'alaykum..n_n"
"slamat bcuti juga..wa'alaykumussalam..^^"

Selepas berbual dengan naqibnya tadi, barulah senang Raziq mengukir senyuman tanpa terpaksa.


*****

semoga bermanfaat kepada kalian


...wallahu a'lam...

:: Kau, Aku & Dia ::

kau, aku dan dia
tiap kali mendekatinya
mereka akan kata 
dunia kita berbeza
kau agamawan
aku duniawan
dia budiman
kau ilmuan
aku kejahilan
dia historian
kau dan dia kebaikan
maka aku kejahatan
namun
hakikatnya mereka mahu
belajar dan ingin tahu
tapi
ego membungkus diri
hasad menguasai
bertanya diketepi
akhirnya
malu dengan diri
sebenarnya kita punya pilihan
keburukan atau kebaikan
jauh lagi perjalanan
masih terbuka landasan
untuk semua insan
ayuh kita mulakan
walau sedikit ke depan
jangan sekali lupakan
sejarah lama yang menakutkan
agar menjadi pengajaran
untuk teruskan perjuangan




Friday, May 27, 2011

:: status halal secret recipe ::

hari tu malaysia gempar dengan isu haram kat secret recipe.
dan hari ni aku dapat link untuk pencerahan tentang status halal makanan kat situ.
ni aku dapat dari facebook...


:: link ::

thanks to komuniti semai atas link yang diberi

...wallahu a'lam...

:: love your mother ::

:: MY MUM IS AMAZING ::
words and melody : zain bhikha
singer : naadira alli

She wakes up early in the morning with a smile
And she holds my head up high
Don’t you ever let anybody put you down
Cos you are my little angel
Then she makes something warm for me to drink
Cos it’s cold out there, she thinks
Then she walks me to school, Yes I aint no fool
I just think my Mom is amazing

BRIDGE/CHORUS

She makes me feel
Like I can do anything
and when she’s with me
there’s no where else, I’d rather be…

After School, she’s waiting by the gate
I’m so happy that I just can’t wait
To get home to tell her how my day went
And eat the yummy food, only my Mom makes

Then I wind her up cos I don’t wanna bath
And we run around the house with a laugh
No matter what I say, she gets her way
I think my Mom is amazing

BRIDGE/CHORUS

In the evening, she tucks me into bed
And I wrap my arms around her head
Then she tells me a tale of a girl far away
Who one day became a princess

I'm so happy, I don’t want her to leave
So she lies in bed with me
As I close my eyes, how lucky am I
To have a Mom that’s so amazing

BRIDGE/CHORUS

Then I wake up in the morning, she’s not there
And I realize she never was
And I’m still here in this lonely orphanage
With so many just like me

And as my dreams begin to fade
I try hard to look forward to my day
But there’s a pain in my heart that’s a craving
How I wish I had a Mom that’s amazing
Would be amazing

*****

After several times listening this song. I realize that the song's lyric is really amazing. She is the precious GIFT from ALLAH. 

So, don't let she sad and appreciate your mother while she is still here.

"LOVE YOUR MOTHER"

...wallahu a'lam...

Thursday, May 26, 2011

:: hati-hati di jalan raya ::


video tu aku jumpa time memancing di selat youtube
tak sangka pulak ada yang kreatif untuk buat macam tu
bagi yang berfikir
aku yakin 
mereka tahu dan faham
akan mesejnya
tapi aku tak pasti 
berapa ramai
yang mengagungkan Allah
selepas melihat makluk ciptaanNya
menghasilkan video sekreatif ini




...wallahu a'lam...



Wednesday, May 18, 2011

:: british man and sheikh ::

I got this from my facebook
I don't know either it is true or not
but it is important to share it
~hopefully you enjoy it~

*****

A British man came to a Sheikh and asked,
"Why is not permissible in Islam for women to shake hands with a man?"
The Sheikh said,
"Can you shake hands with Queen Elizabeth?"
British man replied,
"Of course not, there are only certain people who can shake hands with Queen Elizabeth".
Sheikh replied with a smile on his face,
"Our Women are Queens and Queens do not shake hands with strange men"..

(^^,)

*****


Friday, May 13, 2011

:: ini yang terakhir ::



Noktah
Kini aku pasti
Sini bukan tempatku lagi
Aku mesti pergi
Janji telah termeterai
Tak boleh melebihi
Inikan lagi mengurangi

Syukran pada Ilahi
Atas peluang yang diberi
Istighfar mengiringi
Moga dosa diampuni

:: thanks CFSIIUM ::



Thursday, May 5, 2011

:: kenali nicholas sylvester ::

KETIKA umurnya 12 tahun, selepas selesai menjalani upacara Baptism Confirmation (atau pengkristianan), Nicholas Sylvester dipilih oleh pihak gereja sebagai Soldiers of Jesus Christ. Antara lain anugerah itu bermaksud Nicholas layak untuk meninggalkan kehidupan yang biasa kepada kehidupan yang lebih beragama dengan sepenuh masa melaksanakan pelbagai tuntutan dan ajaran Kristian.
MUHAMMAD ABDULLAH NICHOLAS SYLVESTER (duduk tiga dari kanan) ketika menjalankan misi dakwah bersama seorang lagi bekas paderi Ayob Abdul Rahman (duduk dua dari kanan) dalam satu program anjuran NGO Islam, Hikmah, di Lawas, Sarawak pada tahun 2005. 

“Jadi selain bersekolah, masa saya banyak dihabiskan dengan menghadiri pelbagai upacara gereja, terutama sebagai anggota koir gereja dan melakukan kerja-kerja kebajikan seperti mengunjungi para pesakit di hospital-hospital dan menghulurkan apa juga bentuk bantuan yang para pesakit perlukan,” kata Muhammad Abdullah Nicholas Slyvester ketika ditemui untuk satu temuramah.
Dibesarkan berhampiran gereja terbesar di Sabah, Cathederal St. Mary, Kota Kinabalu, dan bersekolah di sebuah sekolah Mubaligh Kristian, iaitu di Sekolah Rendah Sacred Heart, tidak menghairankan jika anak sulung daripada enam adik-beradik ini akan mempertahankan agama itu sehingga ke akhir hayatnya.
Sementelahan bapanya sendiri merupakan orang kuat gereja. Pada setiap hari Ahad dalam upacara Mass, dari altar gereja bapanya menyeru setiap penganut Kristian supaya memperteguhkan ‘iman’ mereka terhadap Isa (Nabi Isa a.s.) yang didogma sebagai tuhan.
“Sama ada sebagai Anak Tuhan atau kesatuan dua tuhan dalam satu dan mempercayai juga Holy of Spirit (Ruhul Kudus) adalah menjadi tanggungjawab kita untuk mempercayai Trinity ini tanpa perlu bersoal jawab lagi,” kata bapa Nicholas.
Maka tentunya si bapa menaruh harapan tinggi agar usaha-usaha peneguhan iman dan missionary Kristian dapat diteruskan oleh Nicholas. Namun dalam diri Nicholas sendiri, titik-titik perubahan mula dilihat apabila Yayasan Sabah menawarkan beliau biasiswa yang membolehkannya menyambung di peringkat sekolah menengah di Sekolah Tinggi Batu Pahat, Johor.
Di situ, beliau terpaksa membiasakan diri walaupun hampir 90 peratus pelajar yang menghuni asrama di sekolah itu terdiri daripada pelajar Melayu atau lebih tepat pelajar Islam.
“Namun, pegangan saya terhadap gereja masih lagi teguh ketika itu. Kebetulan pula berdekatan dengan sekolah itu terdapat sebuah gereja. Walaupun ia gereja beraliran Anglican berbanding saya yang bermazhab Roman Katolik, saya tetap mengunjungi gereja itu sebagai satu tanggungjawab penganut Kristian,” katanya.
Bagaimanapun, menurut Nicholas, ‘iman’nya seakan-akan mula goyah selepas mengikuti satu upacara ibadat yang dinamakan Baptism of Fire di gereja itu.
Dengan menjalani upacara itu, diri seseorang itu akan diresapi oleh Ruhul Kudus dengan tanda-tanda suhu badannya akan naik, terasa ada bahang panas dan yang paling ketara secara tiba-tiba dia boleh bertutur dalam bahasa asing yang sukar difahami oleh orang lain.
“Ini dipanggil Language of Tongue. Jadi saya juga mengharapkan agar diresapi oleh ruh tersebut tetapi saya menjadi orang yang terakhir dalam kumpulan tersebut yang tidak diresapi. Tetapi oleh kerana seorang paderi menunggu sambil membaca pelbagai ayat dan doa untuk saya, akhirnya saya terpaksa menipu dengan mengeluarkan bahasa yang saya sendiri reka-reka. Akhirnya paderi tersebut memegang bahu saya dan mengesahkan saya dimasuki oleh Ruhul Kudus itu.
“Sejak itu saya mula rasa cuak mengenai upacara itu dan kebenaran ajaran Kristian tetapi saya terpaksa reserve terlebih dahulu perasaan saya dan tetap menjalani kehidupan seperti biasa. Dalam pada itu saya sering memerhatikan kehidupan penghuni asrama yang kebanyakannya terdiri daripada pelajar Islam. Saya mula tertarik melihatkan mereka melaksanakan tanggungjawab sebagai umat Islam terutama dalam mendirikan solat berjemaah setiap kali tiba waktu.
“Adab pergaulan mereka yang begitu terjaga dan sopan hasil ajaran agama yang mereka anuti itu sedikit sebanyak turut memberikan kesan dalam hati saya. Tetapi saya hanya mampu memerhatikan,” katanya.
Tamat tingkatan tiga, Nicholas kemudian kembali ke Kota Kinabalu untuk menyambung pelajaran tingkatan empat di Sekolah Menengah La Salle yang juga sebuah lagi sekolah mubaligh Kristian.
“Apabila semakin dewasa, maka otak kita mula bekerja dengan lebih keras lagi. Saya mula menilai agama saya dan ada perasaan ingin tahu yang membuak mengenai agama Islam. Sehinggakan saya sanggup mengikuti kelas mata pelajaran Agama Islam yang tentunya khas untuk pelajar-pelajar Islam sahaja.
“Tidak cukup dengan itu saya mula bertanyakan mengenai Islam daripada pelajar-pelajar tersebut. Walaupun tidak mendapat jawapan yang memuaskan hati, ia tidak menjadi penghalang untuk saya terus mengenali Islam,” katanya.
Nicholas semakin tertarik kepada Islam apabila melihatkan peribadi seorang gurunya yang dikenali sebagai Cikgu Rashid.
Walaupun Cikgu Rashid tidak menjelaskan kepada saya mengenai Islam secara fakta dan hujah namun kehidupan dan peribadi beliau yang begitu baik, patuh pada ajaran Islam dan mempunyai pelbagai sikap yang positif menyebabkan saya semakin nampak akan keindahan Islam itu sendiri,” katanya.
Dalam keadaan itu, bersama ‘iman’ yang masih cuba dipertahankan, Nicholas kemudian mengikuti kursus Test of English as a Foreign Language (TOEFL) selepas mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat di sebuah sekolah menengah asrama penuh terkemuka di Cheras, Kuala Lumpur.
“Sebenarnya, sepanjang enam bulan mengikuti kursus tersebut saya seperti merayakan musim berbulan madu. Ini kerana saya tidak mempunyai masalah langsung dengan bahasa Inggeris. Ini menyebabkan juga saya berpeluang mengikuti pelbagai program anjuran gereja dengan menyertai kumpulan Non Dominational Group yang bersifat Engelical.
“Sehinggalah pada suatu hari, saya bersama dengan beberapa orang kawan sanggup ke Melaka mengikuti satu lagi upacara keagamaan yang dapat mengesahkan keimanan kami terhadap Jesus,” katanya.
Sebenarnya gereja di Melaka tersebut hanya sebuah rumah kedai tetapi di dalamnya telah berkumpul beberapa orang paderi bagi menjalankan upacara itu.
Secara tiba-tiba salah seorang rakan perempuan mereka mengalami kerasukan yang teruk! Dia meronta-ronta, tidak sedarkan diri dan dari mulutnya keluar suara lelaki yang begitu menakutkan dan keadaan bertukar menjadi kecoh.
Mereka cuba diyakinkan agar menerima bahawa budak itu berjaya dipulihkan dengan berkat bantuan Jesus. Bagaimanapun, Nicholas tidak dapat menerima dakwaan itu sekali gus menjadi noktah kepadanya untuk tidak lagi mempercayai ajaran Kristian walaupun agama itu adalah darah dagingnya selama ini.
Pada 4 Januari 1985, Nicholas akhirnya menjejak kaki di bumi Amerika Syarikat (AS). Kali ini beliau benar-benar menghirup udara kebebasan apabila tiba di bumi asing itu. Ini kerana sembilan hari kemudian, iaitu 13 Januari 1985 menjadi tarikh bersejarah bagi Nicholas apabila tanpa menoleh ke belakang lagi beliau melafazkan dua kalimah syahadat di Islamic Centre berhampiran Askansas State University di bandar Jonesboro, Askansas.
Surah Al-Ikhlas
“Al-Qur’an Al-Kariim, Surah Al-Ikhlas”
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
  1. Katakanlah: (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa.
  2. Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat.
  3. Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan
  4. Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.
“Saya masih ingat lagi bagaimana saya menemui seorang berbangsa Arab, Qais Syarbati, bagi tujuan membantu saya memeluk Islam. Lalu dibawanya saya ke pusat Islam itu. Yang menariknya Qais sendiri berkahwin dengan seorang wanita Kristian yang diyakini merupakan golongan Ahli Kitab,” tambahnya.
Sejak itu, Nicholas yang mahu lebih dikenali sebagai Muhammad Abdullah Nicholas Slyvester memulakan hidup baru sebagai individu Muslim yang taat dan patuh kepada ajaran agama barunya.
“Alhamdullillah saya mampu melakukan ibadat dengan baik, malah sebenarnya sebelum menjejakkan kaki ke AS, saya sempat berkhatan dengan mendapat bantuan seorang rakan Melayu yang kemudian mengajak saya untuk berkhatan di kampungnya di Taiping, Perak,” katanya.
Menurut Muhammad, beliau tidak akan memeluk Islam semata-mata kerana kekurangan yang terdapat pada agama lamanya tanpa mengkaji dan mendalami agama Islam itu sendiri.
“Sepanjang di AS, duit saya banyak dihabiskan membeli buku-buku dan kitab-kitab agama dalam pelbagai tajuk dan topik. Mungkin saya tidak ada harta atau wang yang banyak tetapi buku-buku itu kini bagaikan harta yang paling berharga buat saya,” jelasnya.
Selepas meneliti dan membuat kajian terperinci, beliau tidak nampak agama lain yang cukup lengkap selain Islam. Dalam Islam, katanya, sekalipun terdapat mazhab-mazhab yang perlu menjadi ikutan oleh umatnya tetapi semua aliran mazhab itu merupakan hasil usaha-usaha agung dari segi pertumbuhan dan pertambahan khazanah ilmu bagi umat Islam.
“Itulah harta yang paling berharga bagi umat Islam, iaitu khazanah ilmunya yang sangat kaya dan berharga yang tidak lain untuk membimbing dan memudahkan umat untuk tetap berpegang kepada Islam kerana mazhab itu sendiri berasal daripada perkataan zahaba, iaitu jalan,” katanya.
Tidak seperti mazhab-mazhab dalam Kristian yang bukan sahaja tidak menunjukkan jalan, menurut Muhammad, kemunculan kumpulan denominasi Kristian itu berpunca daripada kerana soal perbezaan politik dan rasa tidak puas hati semata-mata.
Mazhab Lutheran, misalnya, dicetuskan oleh Martin Luther King, seorang paderi yang merupakan profesor di Universiti Wittenberg. Luther King menyeru pembukaan debat berkenaan penjualan indulgences di mana taubat seorang itu diterima sekiranya dia melakukan sesuatu iaitu membeli letter of indulgences untuk menebus dosanya. Penjualan ini digunakan secara berleluasa sewaktu Perang Salib untuk menggalakkan orang Kristian menentang tentera Islam.
Apabila ditanya mengenai kepelbagaian wajah-wajah Islam yang boleh ditemui di AS, Muhammad tidak menafikan betapa AS merupakan satu lagi melting pot yang tidak sahaja tertumpu kepada soal bangsa, budaya dan bahasa malah Islam di dalamnya juga terdapat dalam pelbagai warna.
Katanya, semua itu menjadikan Islam semakin indah dan beliau beruntung kerana mempunyai pemahaman asas Islam yang kuat bagi membolehkannya menerima apa juga kepelbagaian yang wujud selepas itu.
Pelajar-pelajar Islam di sana waktu itu didatangi oleh pelbagai lapisan pemimpin Islam.
“Jadi semua ini membuka kepada perbincangan dan perdebatan ilmu. Islam membuka seluas-luas ruang untuk tujuan ilmu. Inilah yang membezakannya dengan agama lain.
“Sedangkan bagi penganut Kristian, mereka dan kitab Bible tidak ada hubungan yang bebas berbanding umat Islam dengan al-Quran. Tidak semua ayat dalam Bible dibenarkan untuk dibaca bagi mengelakkan kekeliruan di samping ajarannya yang lebih kepada falsafah yang diciptakan oleh manusia semata-mata,” katanya yang telah menunaikan dan mengerjakan ibadat haji.
Muhammad berkata, Nabi Muhammad s.a.w. ialah tokoh yang sangat tepat untuk menjadi idola umat manusia
“Jika penganut Kristian berkahwin misalnya, siapa yang boleh mereka contohi sebagai seorang suami atau bapa yang baik kepada keluarganya? Nabi Isa, baginda tidak pernah berkahwin, jadi bagaimana ajaran itu dapat menganjurkan konsep perkahwinan dan kekeluargaan sedangkan ia tidak pernah diinstitusikan dalam agama itu.
“Bukan bermaksud menjadi satu kelemahan kepada Nabi Isa yang tidak berkahwin tetapi Nabi Muhammad adalah individu yang sangat mengagumkan dan sirah hidupnya merupakan satu panduan dan pedoman yang memberikan kesejahteraan kepada umat Islam sepanjang zaman,” katanya.
Berkahwin dengan Halizahtun Mohd. Ali, 41, Muhammad dikurniakan sembilan cahaya mata iaitu Maryam, 19, Fatimah, 17, Omar, 15, Abu Bakr, 13, Aseeyah, 10, Khadeejah, 7, Uthman, 5, Ali, 3 dan Ayesha, 1.
“Apa yang menarik tentang anak-anak saya ialah secara kebetulan karakter mereka bertepatan dengan nama-nama besar dalam Islam itu. Kalau yang Abu Bakar dengan lembut hatinya, yang Omar memang agak garang dan begitu juga Ali, lasak, lincah dan tangkas,” katanya sambil ketawa kecil.
Muhammad yang kini mengetuai Jawatankuasa Biro Dakwah Pertubuhan Jemaah Islah Malaysia (JIM) membuktikan bahawa gerakan dakwah sememangnya menjadi darah daging beliau.
Beliau bukan sahaja berkongsi pengalaman lampau namun yang lebih meninggalkan kesan kepada pendengar ialah kebolehan Muhammad menyampaikan penerangan mengenai Islam dengan begitu jelas dan tepat.
Muhammad menjadikan kelebihan bertutur dalam pelbagai bahasa terutama Inggeris dan Melayu sebagai satu kelebihan dalam berdakwah.

P/s: Walaupun mereka agak lambat sikit menerima Islam berbanding dengan kita yang menerima Islam daripada keIslaman ibu dan ayah kita, iman mereka dan kerja da'wah mereka jauh lebih hebat daripa kita.Islam Beri Ketenangan Kepada Nicholas Sylvester.. bahkan kepada kita juga jika kita benar-benar menghayati agama yang suci ini (",)

Wednesday, May 4, 2011

:: maaf..izinku pergi : 01 ::

:: Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani ::

:: ingin aku kisahkan perjalanan kembalinya seorang remaja yang disegani dan dikagumi setelah tersungkur akibat cinta yang menguasai dirinya ::

*****

Hampir dua jam dia menelaah buku membuat persediaan SPM yang bakal dihadapinya empat bulan lagi. Waktu yang berlalu membuatkan remaja lelaki tadi sedikit stress. Ingin sahaja dilampiaskan rasa itu, lalu dia terfikir satu cara...
"salam..pa kbar? ngah wat pa tu?lau ganggu xpyh reply ;)"

Cekap jarinya menekan setiap butang-butang pada permukaan handsetnya. Lalu diklik pada butang yang mewakili perkataan 'send'. Harapannya menggunung tinggi agar pihak di sebelah sana membalas sms yang dihantarnya tadi. Dan itu adalah kali pertama dia menambah simbol 'smiley' dalam smsnya.

"alhmdlillah, sy sihat n jgn risau..x ganggu pn..awk cmna? lma x dgr kbar..:)"

sms yang diterimanya juga punya 'smiley'. 

"sy cm ni je lah..haha..awk x jwb 1 lg soaln sy..:p"

"owh...sy ngah siapkn homework ni smbil dgr rdio..hehe..awk?"

"hmm..lebih kurg ngn awk gak la tp x dgr rdio pn..hihi"

Selepas penyerahan kuasa pada pertengahan tahun itu, berita hubungan antara Sarah dan Razif kini senyap. Penyerahan kuasa memberikan ruang kepada Razif dan para pelajar tingkatan lima yang lain untuk lebih fokus dalam akademik manakala Sarah dan rakan-rakan pelajar tingkatan empat yang lain pula yang mengambil alih tugas-tugas senior untuk mengendalikan program dan seterusnya memperkasakan lagi disiplin di sekolah menengah agama itu. Razif sibuk dengan ulangkaji, Sarah pula sibuk menguruskan organisasi pengawas sekolahnya.

"cmna ngn pjalann progrm n disiplin sekolah?"

Razif sengaja bertanya soalan yang sememangnya diketahui jawapannya.

"alhmdlillah, stakat ni msh ok lg, awk x pyh rsau la. kn awk tu kne fokus ngn akdmk awk...nti jgn smpai mlukn skola lak.."

"amboi, nk tnya skit pn x bole ke..jgn la mrh lak..nti parent awk plik tgk ttibe mrh..haha"

"x mrh pn, just nk nsiht je...oh ya. cba buka rdio era skg, lgu ni sy hdiahkn utk awk :)"

Lagu itu dimainkan tanpa permintaan Sarah tapi selalu menjadi halwa telinganya di kala bosan mendatanginya. Mendapat sms itu, segera Razif mencari aplikasi radio dalam telefon bimbitnya. Handsfree dipakai, frekuensi Era.fm disetkan..

"jika teringat tentang dikau
jauh di mata dekat di hati

sempat terpikir tuk kembali
walau beda akan kujalani
tak ada niat untuk selamanya pergi

jika teringat tentang dikau

jauh di mata dekat di hati
apakah sama yang kurasa
ingin jumpa walau ada segan
tak ada niat untuk berpisah denganmu

* jika memang masih bisa mulutku berbicara

  satu kata yang ingin terucap
  kan kudengar caci dan puji dirimu padaku
  kita masih muda dalam mencari keputusan
  maafkan daku ingin kembali
  seumpama ada jalan untuk kembali

jika teringat tentang dikau

jauh di mata dekat di hati
tak ada niat untuk selamanya pergi

jika teringat tentang dikau

jauh di mata dekat di hati
tak ada niat untuk berpisah denganmu"


Razif tersenyum, berbunga hatinya mendengarkan lagu yang bertajuk 'Jika' nyanyian Ari Lasso dan Melly Goeslow itu...segera dia membalas sms tadi.


"mungkin inilah masanya," bisik hati kecil Razif.

"trimas...hmm...nk tnya ssuatu bole x?"

Razif cuba untuk berterus terang tentang perasaan yang telah lama dipendamnya itu.
Sms Razif dibalas usai lagu dimainkan di radio.

"tnya je la, lau sy bole tolg..jwb sy jwb"


"tp ini xde kaitn dgn akdmk mhupn organisasi"

Sarah cuba menjangka apa yang ingin disampaikan Razif.

"hmm..x kesa la, tnya je..:)"

"sbnrnya mcm ni..awk igt lg x mlm y awk tnya sal ada org nk 'check in' tu?"

***

Beberapa bulan yang lepas, Sarah pernah menghantar sms kepada Razif...

"salam...maaf ganggu. nk minta tolg...ada org sms td, dia tanya sy ada 'ruang kosg' utk diisi x? nk jwb cmna?"

sms diterima..

segera Razif membalas sms itu...

"hmm...'ruang kosg'...mksudnya??"

Sengaja Razif bertanya, berpura-pura tidak tahu, dengan kata lain mendapatkan kepastian. Sarah Syakirah, seorang pelajar puteri yang berdarah kacukan Arab dan Melayu. Kepetahan dan kepintarannya dalam menyusun kata-kata, pasti sahaja dapat menenggelamkan hujah-hujah pihak yang cuba membangkangnya. Wajahnya yang putih pasti nampak kemerahan jika dia berasa malu, ditambah pula dengan seri lesung pipit di sebelah kiri dan kanannya. Maka tidak hairanlah jika ramai pelajar putera yang tertarik dengannya. Ini adalah kali pertama Sarah bertanya hal di luar bidang tugas.

"eleh, wat xtau lak kn..mksudnya ada org nk 'check in' kt dlm ati ni...:@"

"hmm...minat kt dia x? lau x, katakn sj y awk da bpunya"

"lau dia tnya sape?"

"cakaplah, 'rahsia'...n lau btul dia nk tau gak, ktakn org itu adlh sy..hehe"

"serius??"

"hmm..tpulg la nk jd kn ia serius or x..:)"

Sebelum ini, memang pernah Razif memendam rasa terhadap Sarah, juniornya yang kini amat aktif dalam aktiviti berpersatuan. Persoalan yang ditanyakan Sarah seolah-olah memberi harapan kepadanya dirinya pula untuk 'check in'.
Bermula dari urusan organisasi sehinggalah mereka berkawan baik, mungkin juga sudah pada level persahabatan. Namun, fahamkah mereka akan istilah persahabatan itu? Kemudian daripada persahabatan, kini mereka cuba beranjak pula kepada kasih kekasih.

Dan sebenarnya pada masa yang sama juga Sarah sememangnya memendam suatu perasaan kepada seniornya itu, Razif, yang biasanya kelihatan tegas dan disegani oleh semua junior sehingga ramai yang segan dan ada yang takut untuk berkawan rapat dengannya terutamanya menengah rendah. Tambahan pula dia jarang senyum dan sering diamanahkan untuk mengetuai unit disiplin hampir dalam setiap program di sekolahnya. 

Namun, sebenarnya Razif amat mudah untuk didekati. Di dalam kelas pula, amat mudah untuk dia melemparkan senyuman bahkan Razif selalu menghiburkan rakan sekelasnya dengan pelbagai ragam. Pernah sekali Razif diberi tugas untuk memegang watak 'hang jebat' dalam drama 'Puteri Li Po' yang terdapat dalam buku 'Antologi Kerusi'. Razif berseloroh dengan menukar kata ganti nama Hang Jebat kepada 'abang' ketika Hang Jebat bercakap dengan Dang Anum. Riuh rendah kelas dibuatnya. Selain itu juga, rakan yang sedih, ditanya masalah kerana padanya berkongsi masalah itu dapat meringankan bebanan masalah tadi. Sikap Razif inilah yang selalu didengari Sarah dari senior yang sekelas dengan Razif sehingga membuatkan Sarah tertarik dengan Razif. 

Selepas peristiwa itu, bermulalah kisah mereka yang berpura-pura couple, walaupun sebenarnya kedua-duanya telah meluahkan perasaan dari lubuk hati masing-masing. Pada tanggapan Razif, masih ada benteng kepura-puraan yang menghalang Sarah untuk tetap di hatinya. Dia khuatir tidak mendapat tempat di hati Sarah. Oleh sebab itu, dia hanya menganggap Sarah adalah sahabat. Keistimewaan Sarah sering dinafikan hatinya. Apabila berkomunikasi dengan Sarah, jantungnya berdegup kencang, perlakuannya sedikit kekok namun Razif tetap mencuba tidak menunjukkan sebarang reaksi. Dan pada masa yang sama hal ini juga dirasai dan dilakukan oleh Sarah.

***

"ye..sy masih igt, napa?"

"sbnrnya sy memg mksudkannya, ada x kunci utk sy 'check in' dlm ati awk?"

Meleset jangkaan Sarah. Benih perasaan yang disemai Sarah kini bertunas harapan. Pucuk dicita ulam mendatang. Sarah tidak menyangka bahawa soalan ini yang akan diajukan oleh senior yang diseganinya itu. Dirasakannya seolah-olah masa terhenti buat seketika. Luluh hatinya, jarinya sejuk dan kaku membalas sms tadi. Selang setengah jam, baru dia dapat bertenang dan membalas sms dari Razif tadi. 

"maaf sbb lmbt reply..lau awk nk tau, knci tu memg da ada kt awk. mgkn awk je y x prasan"

Razif tersenyum bangga dapat memikat dan diterima oleh Sarah. Dia berasa malam itu bagaikan mimpi. Perkataan ditaip penuh.

"betul ke ni?"

"hmm..tpulg ngn awk nk pcaya atau x"

"serius??"

"spt y sy ckp td..tpulg ngn awk nk pcaya atau x"

Kini Razif yakin akan jawapan yang diberikan Sarah. Sekali lagi dia menaip perkataan penuh untuk menunjukkan yang dia benar-benar gembira.

"terima kasih Sarah"

Sarah juga melakukan perkara yang sama.

"sama-sama"

"ok la..sy mnta diri dlu. sok kna bgn awl, ada urusn..hehe..terima kasih sekali lagi...selamat malam n have a nice dream n_n..salam"

"sama-sama..have a nice dream too..n_n"

bersambung...



p/s : kemaafan ku mohon andai terselit kesilapan. Dan segala teguran amatlah dialu-alukan bagi menambah baik gaya penulisan mahupun gaya bahasa untuk kegunaan pada masa yang akan datang. Juga ku mohon segala perkongsian dari kalian...

:: followers ::