Tuesday, June 1, 2010

..jalan keluar..

"Assalamualaikum. Maaf lah kalau ana mengganggu"

"Waalaikumussalam. Eh, tak mengganggu pun. Kenapa? Nampak macam gelisah sedikit dari selalu"

"Hmm..macam ni, ana pening sedikit memikirkan sesuatu" Nafasnya ditarik dalam dan kemudian dia mendengus menenangkan dirinya yang buntu.

"Kalau tak kisah, kongsilah masalah enta dengan ana. InsyaAllah, ana bantu selagi mampu"

"Sebenarnya begini, macam yang enta tahu ana masih baru dalam kerja-kerja dakwah ni. Mak ayah ana kurang setuju bila tahu ana join usrah atau yang berkaitan dengannya. Lagipun, mak ayah ana bukan jenis yang suka benda-benda macam ni. Jadi ana nak minta pendapat enta, apa yang harus ana buat untuk datang usrah sebab ana mulai suka dan tertarik untuk bergerak kerja dengan semua sahabat yang ada sekarang"

"Hmm, macam ni lah. Seperti yang enta tahu, masa mula-mula Islam itu datang pada zaman Rasulullah s.a.w dahulu, baginda telah menyebarkan Islam secara rahsia di rumah Abu Abdillah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam. Ramai ulama bersetuju bahawa usrah telah bermula daripada peristiwa ini. Apa yang ana nak tekankan di sini bukan sahaja usrah itu sendiri malah peringkat dakwah Rasulullah s.a.w. Enta juga tahu Islam itu disebarkan secara berperingkat iaitu secara sulit dan secara terang-terangan. Oleh yang demikian, enta juga perlu sampaikan dan beri kefahaman pada keluarga enta secara berperingkat. Tidak perlu tergesa-gesa sebab yang penting bagi mereka faham dahulu. Lagipun mereka adalah usrah enta yang sebenar-benarnya. Lagi satu, patuhlah dengan mak ayah melainkan enta disuruh buat perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah tapi kalau membantah, bantahlah dengan baik sebab Allah telah berfirman dalam surah al-isra’ ayat 23 yang bermaksud..

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).

Manakala dalam surah an-nahl, ayat 125 pula Allah berfirman yang bermaksud..

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.”

Oh ya, kebetulan hari ini ana ada bawa buku ‘Dakwah Fardiah’. Enta baca buku ni, insyaAllah akan ada jalan keluar untuk masalah yang enta fikirkan sekarang”

“Syukran akh, moga Allah memberkati enta dan sahabat-sahabat sekalian”

***

*Dakwah Fardiah – scribd.com, 4shared.com (klik web untuk download)

No comments:

Post a Comment

:: my fb ::

:: followers ::