Friday, August 13, 2010

Siapa kata bidang "architecture" susah?

Alhamdulillah, hari ini aku diberi kesempatan untuk kembali berkongsi buah fikiran setelah 'teratak' ini sunyi buat sekian waktu.
06-06-2010.. Tarikh keramat aku mendaftarkan diri sebagai pelajar "architecture", satu bidang yang kurang aku minati pada awalnya. Persepsi awal..
"Ish, aku kurang minatlah course ni, aku bukan pandai melukis pun. Semester depan, aku kena tukar 'course'." kata-kata yang selalu diungkapkan ketika mula-mula mendaftarkan diri sebagai 'architecture student'.
Pada mulanya, bidang ini menjadi suatu mimpi ngeri walaupun sebenarnya aku pernah bercita-cita untuk menjadi seorang arkitek, namun hasrat itu tertanam tanpa disirami sokongan yang membina.(kononnya..hee). Kawan-kawan aku (hanya segelintir sahaja) cakap bidang yang sedang aku tempuh ini sangat susah. "hmm..ish, macam mana ni, aku ni dah lah tak pandai melukis, takkan nak terus dalam bidang ni..mampukah aku?" bisik hati kecil yang terpengaruh dengan propaganda 'bidang sains alam bina ini susah'. Berhari-hari aku memikirkannya, sama ada nak teruskan course ni atau tidak. Ketenangan kucari bukan sahaja di merata tempat bahkan daripada pelbagai pendapat sehinggahlah suatu petang, Allah menemukanku jawapan bagi 'merungkai simpulan-simpulan yang kian memenuhi ruang-ruang dimensi fikiranku'..

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."..ayat 216, surah al-baqarah.

Subhanallah, Maha Suci Engkau yang tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia. Merenung kembali ayat tersebut, aku cuba meyakinkan diri untuk terus berjuang dalam bidang ini. Keyakinan semakin bertambah apabila aku diberi peluang untuk berkunjung di pameran 'architecture' yang dikenali sebagai Archidex 201o. Kenapa?? Hmm..di sanalah mata aku makin terbuka, sepanjang pameran aku tidak tidak menemui satu pun syarikat yang berlatarbelakangkan Islam. Jadi, apa yang harus aku buat?
'change your mind if you want to change the world or the world will change you'..kata-kata yang mendorong aku untuk terus menempuh jalan ini..
Kini..walaupun baru dua bulan berkecimpung dalam bidang ini, aku mulai seronok mempelajarinya. Aku juga sedar bahawa wujud 'misteri' yang tersingkap di sebalik setiap 'inci' terbentuknya sesebuah bangunan. Dan 'misteri' itulah yang menarik minat aku untuk mempelajari bidang ini..dan yang misteri itulah yang aku panggil 'history'..

Ka'bah dan piramid antara bangunan yang menyimpan banyak fakta sejarah

Akhir kalam untuk 'post' ini..
"ArcHitEctuRe iS nOt diFfiCult bUt iT is cHalleNginG"


alhamdulillah, hasil kerja yang dapat A..hee

5 comments:

  1. all d best akh!

    dalam menempuh perjuangan untuk masa hadapan. moga amalan diterima ALLAH.. ramadhan kareem@

    ReplyDelete
  2. salam..
    semoga akhi menjadi arkitek islam yg menyumbang kepada kbangkitan islam!

    ReplyDelete
  3. syukran semua!
    moga kita dimudahkan dalam setiap urusan yang baik..

    ReplyDelete
  4. salam... nk tanye blh???
    sy brmint nk join architecture nie tp xtaw nk join cam ne..
    klu x kberatan blh x cerita serba sdikit tntang architecture nie???
    tq.

    ReplyDelete

:: followers ::