Thursday, December 2, 2010

...antara f-a-b...

     Salam pertemuan semua..

Antara f-a-b...hmm...apa yang korang fikir bila aku guna term 'f-a-b' ni??

Mungkin ada yang berfikir bahawa aku sedang cuba untuk buat promosi sabun fab macam kat tv yang kita selalu tonton tu. Maklumlah, sebut f-a-b, majoriti akan fikir sabun cuci tu. Ikut koranglah nak fikir macam mana..n_n
ni korang punya sabun ye..

Sebenarnya aku suka dengan akronim f-a-b (facebook - aku - blogger) sebab melaluinya aku dapat ramai kenalan, dapat berhubung dengan sahabat lama, boleh share itu ini dan banyak lagilah(mesti korang pun sama kan?) Dan tanpa aku sedar dah ramai kawan-kawan aku yang dah ada blog apatah lagi facebook. Direct to the point, macam-macam yang boleh terjadi dengan kedua-dua ni sebab dua-dua adalah social network, mungkin blog tak seperti facebook yang punya fungsi lebih meluas siap boleh main game lagi. Best sangat ke main game kat facebook ni? Aku tak pernah try pun.




Hmm..dalam kebanyakan yang merasakan social web ni memberi manfaat, ada juga yang mendapat musibah. Akhbar Metro hari ini melaporkan bahawa social web antara punca runtuhnya rumah tangga(link). Yang tu dari buku-muka(facebook), laporan akhbar yang sama gak melaporkan perkara yang lebih kurang tapi yang ini pula soal akidah (melalui bacaan aku semalam, lebih kurang macam tu lah - kalau aku silap, mohon diperbetul) dan disampaikan melalui blog (nak link gak ke? hmm..-link-).Kadang-kadang aku sendiri jadi pelik, macam mana perkara sebegini boleh terjadi. Nak salahkan siapa? Benarlah firman Allah yang bermaksud..

“maka Dia mengilhamkan kepadanya (dua jalan); kejahatan dan ketakwaan. Sungguh! Beruntung orang yang menyucikannya (jiwa). Dan sungguh! Rugilah orang yang mengotorinya.”—Surah Al-Syams


So, apa pendapat kalian pasal ayat al-Quran tu? Renungkanlah ye, lagi pun masing-masing dah mumaiyiz (boleh membezakan antara yang baik dan yang buruk) Dah, cukup untuk post kali ni. Kalau aku cakap banyak, lain jadinya nanti. Aku harap kita dapat ambil ikhtibar daripada kedua-dua link. Moga post kali ini ada manfaat..



"ya Allah, Engkau tunjukkanlah kami jalan yang lurus"


...wallahu a'lam...

No comments:

Post a Comment

:: followers ::