Tuesday, February 22, 2011

:: istiqamahkah aku?? ::


Entah macam mana aku boleh layan lagu Gita Gutawa pagi ni. Best gak, dr jam 7 pagi sampai jam 9 pagi tadi aku mainkan mp3 kat lappy ni secara shuffle, habis je lagu Jalan Lurus, tetiba tangan aku bergerak meraba-raba cari mouse dan ulang balik lagu Jalan Lurus yang Gita Gutawa nyanyi tadi. Tak puas telinga mendengar, apatah lagi untuk hati menghayati, bukan suara tapi lirik ok.. 
Jom kita jengah kejap lirik lagu jalan lurus ni…hehe



jalan lurus sepuluh yang mesti ditempuh
yang pertama bahwa Allah maha esa
yang kedua Muhammad rasul kita
yang ketiga cinta ibu cinta ayah kita
yang keempat cinta guru-guru kita
yang kelima cinta tanah air kita
diri kita memancarkan cahya cinta
semoga Allah membimbing kita semua
jalan lurus sepuluh yang mesti ditempuh
yang keenam shalat mari ditegakkan
yang ketujuh Quran baca diartikan
yang delapan sedekah jangan terbawa
yang sembilan puasa penuh keikhlasan
yang sepuluh senyum sopan senantiasa
keramahan perilaku diri kita
semoga Allah membimbing kita semua

More lyrics: http://www.lyricsmode.com/lyrics/g/gita_gutawa/#share



Bila aku fikir balik, bukan mudah nak istiqamah. Sampai sekarang aku masih merangkak nak tahu cara istiqamah yang betul. Nak maintain semua sepuluh-sepuluh jalan dalam setiap baris lirik tu cukup mudah dibicara namun sukar untuk dilaksana secara istiqamah.



Argh, teruknya diriku bila aku cek balik yang perilakuku semakin berubah. Semuanya lakonan semata-mata, atau mungkinkah dengan lakonan itu aku mampu buat aku istiqamah? Astagfirullah al-'aziim..



"Ya Allah, Engkau tetapkanlah diriku dalam agamaMu dan dalam mencapai ketaatan kepadaMu"





...runsing…

2 comments:

:: followers ::