Monday, February 21, 2011

:: the next destination : 1 : al hamra ::

Argh...bosan menyelubungi. Masa terlalu lapang ketika ini. So, slot kali ini aku nak travel ke suatu yang aku minat. Doakan aku agar dapat menjejakkan kaki di sana walau hanya seketika. Semua orang punya destinasi yang diimpikan, mungkin destinasi untuk berbulan madu, mungkin juga destinasi menyambung pelajaran, atau mungkin destinasi menamatkan usia. Entahlah, tetiba aku nak sebut pasal ni. Banyak tempat yang ingin ku jejak. Jerman, Turki dan banyak tempat lagi kat seluruh dunia ni terutamanya tempat-tempat yang pernah mencatatkan kewujudan tamadun Islam.

korang mesti tau tempat ni kan?

Mula-mula sekali jom kita ke Seville,Spain@Sepanyol. Ceh, tetiba rasa macam nak jadi pemandu pelancong pula. Kat Spain ni ada satu tempat yang sangat menarik perhatian aku iaitu Granada. Spain yang dahulunya dipanggil Andalusia, mencatatkan pelbagai peristiwa bersejarah. Antaranya peristiwa 1 April atau kini lebih dikenali sebagai April Fool. Time sekolah rendah dulu aku tak tau pun yang April Fool ni adalah hari untuk orang-orang kafir meraikan peristiwa berdarah bagi umat Islam di Spain. Dan hari itu adalah hari terakhir umat Islam berada di Spain.

Granada, sebuah kota yang terletak lebih kurang 124km dari Malaga. Kalau nak ke sana lebih mudah naik bas melalui highway dari Costa del Sol. Di sana juga terletak Al-Hamra. Dari segi bahasa Al-Hamra adalah perkataan bahasa Arab, الْحَمْرَاء, yang bermaksud Merah. Seingat aku, Hamra ni adalah muannas bagi Ahmar, الأحمر, yang juga bermaksud ‘merah’.

Jom kita berjalan-jalan di sekitar kawasan ni. Sambil-sambil tu kita belajar design principles in architecture.

pandangan dari atas 

Hmm...bagi yang belajar architecture, mesti tau konsep yang di aplikasi dalam pembinaan Istana Al-Hamra ni. 

from this pic, we can see the symmetry, pattern, texture


another example of texture and pattern


opening and lighting

You know what guys, the opening, lighting and degree of enclosure make it sacred and holiness. The design symbolize the pride and greatness. Actually, all the principles are related each other.

interlocking spaces, space within a space and spaces linked by common spaces

Additive and subtractive, recess and relief

Hmm...menarik kan istana ni? Banyak fakta sejarah yang tersimpan di sebalik istana Al-Hamra. Pada pandangan aku, sejarah dan seni bina ni agak susah untuk dipisahkan. Bak kata Maria dalam Ayat-ayat Cinta, "Sungai Nil dan Mesir itu jodoh". Macam tu lah juga sejarah dan seni bina. Bagi aku ia adalah jodoh, hmm..maksud aku, sesuatu yang tidak boleh dipisahkan. Oklah, sampai sini dulu. Lain kali kita akan melancong sambil belajar ke tempat lain pula.

...wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment

:: my fb ::

:: followers ::