Monday, May 30, 2011

:: bersangka baik dalam bersahabat ::

Di suatu malam ketika sedang berehat bermain futsal...

"Wan, esok kalau kau pergi walimah kakak Abbudin tu dengan diorang Zainal ajak aku sekali tau."
"Ok. Tapi aku pun tak pasti lagi dapat join diorang atau tidak.."
"Oo..tapi kalau kau pergi, ajak aku. Aku nak gak jumpa dengan Abbudin tu, dah dua tahun tak jumpa"
Zafwan hanya mendiamkan diri dek sibuknya membalas mesej daripada seseorang yang dianggapnya istimewa bagi dirinya.

Raziq dan Zafwan sudah lama kenal. Dari sekolah rendah hinggalah tamat sekolah menengah. Jika orang menyebut fasal Zafwan maka pastinya mereka menyebut nama Raziq sekali. Mereka tak ubah seperti saudara.

Keesokan harinya...

"Assalamu'alaykum.."
"Wa'alaikumussalam..Raziq, nak jumpa Zakwan ke?"
"Ya mak cik. Zakwan ada kat rumah?"
"Dia tiada, awal pagi lagi dia dah keluar. Katanya ke walimah kawan kamu si Abbudin tu. Dia pergi dengan sepupu dia tadi, Safiah. Mak cik ingat kamu pergi sekali dengan dia tadi."
"Oo...kalau macam tu tak apa lah mak cik, saya balik dulu..assalamu'alaykum"

Sedih membungkus diri Raziq. Ini bukanlah kali pertama malah sudah seringkali dia di buat begini oleh sahabat yang dikiranya saudara itu. Kalau dekat mungkin boleh dia bergegas sekali ke walimah kakak Abbudin tapi perjalanan ke sana memakan masa lebih kurang 3 jam. Kali terakhir mereka berjumpa ialah ketika mengambil keputusan SPM di sekolahnya.

Kesedihannya berbaur geram dan marah. Sesekali dia tertanya, apakah maksud persahabatan yang telah lama dibina ini. Atas dasar apakah persahabatan ini terbina dan kenapa Zakwan pergi bersama sepupunya, sedangkan Raziq adalah sahabat Abbudin. Pagi cerah di luar sana, namun awan hitam membawa hujan datang ke hati Raziq.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, dia singgah di sebentar di surau di taman perumahan tempat dia dan Zakwan tinggal. Paip dibuka dengan tangan kanan diiringi lafaz basmalah. Wuduk diambil sesempurna mungkin. Hatinya sedikit tenang selepas mengambil wuduk. Raziq meneruskan langkah ke ruang solat. Dia membanyakkan istighfar mendapatkan ketenangan, kemudian solat Dhuha didirikan. Usai solat dhuha, dia berdiri lagi mendirikan solat taubat. Dia mengalunkan surah at-Tahrim dalam solat taubatnya. Dipertengahan bacaan, ayat ke enam surah itu, matanya mulai berkaca. Tiba pada ayat ke lapan, mata yang berkaca tadi pecah mengalirkan air mata. Air matanya berlinang, indahnya bahasa al-Quran, mudah difahami serta dihayati.

Setibanya di rumah, Raziq mencapai laptop di atas meja study. Facebook dibuka, tiba-tiba dia ternampak nama Hamzah, naqib usrahnya di kampus. Lalu...

"assalamu'alaykum..pa kbar?lma x bsua..n_n"
"wa'alaykumussalam..alhmdlillah, ana sihat spt biasa, enta?"
"alhmdlillah, spt biasa..akh.."
"ana nk mnta nsiht bole?"
"hmm..napa?"
"sbnrnya, cm ni...ana ada sorg shbt, dah lma kmi knal, dr skolah rndh smpai skola mngh tp.."
"bla ada event pntg y mlibatkn pshbtn, khadirn ana seolah x prnh wjud"
"mksdnya??"
"mcm ni..ana slalu psn lau ada event dgn kwn2 lma, jgn lpa ajk ana"
"cthnya arini, ada sorg(shbt B), bru mlm td kmi main ftsal sma2, ana da ckp, lau g kduri kawin kaka shbt A, jgn lpa ajk"
"pg td bla ana g umah B, mak dia kata B bru gerak g umah shbt A tu dgn kzen dia bsma2 shbt2 ana y lain"
"pd enta, cmana bole jd cm ni?"
"mgkn dia lupa kot"
"mslhnya da byk kali blaku cmni"
"hmm..shbt2 enta tu mrokok x?"
"hmm..x smua.."
"mgkn dorg xnk enta 'pergi' awl"
"dorg smua mrokok, enta je y x"
"enta fhm apa y ana cba smpaikn?"
"^^"
"mksd enta bsangka baik??"
"tpt skali..biar slalu dorg buat cmtu kt enta tp jgn skali enta bls"
"n jgn skli bniat utk bt cmtu blik kt dorg"
"tp buat sebaliknya"
"igt lg kisah nabi saw n pmpuan yhudi y buta?"
"insyaallah igt"
"mgkn ms ni dorg x sdar n pdulikn khadirn enta"
"tp siapa tau bla enta da xda"
"ms 2 la dorg prlukn enta"
"mskipn enta da 'pergi'.."
"^^"
"syukran akh atas nsihatnya"
"afwan.."
"k la akh"
"ana mnta dr dlu"
"slamat mnuntut ilmu..assalamu'alaykum..n_n"
"slamat bcuti juga..wa'alaykumussalam..^^"

Selepas berbual dengan naqibnya tadi, barulah senang Raziq mengukir senyuman tanpa terpaksa.


*****

semoga bermanfaat kepada kalian


...wallahu a'lam...

No comments:

Post a Comment

:: followers ::