Monday, April 18, 2011

:: perginya takkan kembali ::

:: 16 April 2011 ::

"Alim, bangun..asar dah ni"
"Okey..okey.."

Suara Sayid mengejutkan aku dari tidur petang itu. Seperti insan biasa yang lain, bangun dari pembaringan terus ku capai handset di sebelahku dengan niat ingin melihat jam.

"1 message received". 

Dengan harapan mesej itu dapat menenangkanku dari mimpi yang baru dialami tadi.

"salam, seorang sahabat kita, pelajar SEMAI SPM 2009 telah kembali ke rahmatUllah kerana accident pagi tadi. Sama-sama kita sedekahkan al-fatihah kepada arwah..al-fatihah"


Aku terpaku seketika cuba untuk menerima khabar yang baru diterima. Facebook ku buka untuk mendapatkan kepastian daripada kawan-kawan yang lain. Nyata, berita itu benar.

******

:: jam 11.30 pagi, hari yang sama ::



Hujan lebat...tamat paper MUET writing...

"jom balik bilik kejap, kalau nak tidur 10 minit sempat ni" gurau Sai yang dah lama tak datang PJ.

Namun, pada jam dan hari yang sama juga...

:: 11.30 pagi, 16 April 2011 ::

*****

Sukar rasanya untuk menerima pemergian arwah. 4 tahun membesar di bangunan yang sama, saling melihat perkembangan masing-masing. Ada kalanya menegur dan adakalanya ditegur. Masih segar diingatan, selepas menamatkan acara 400 meter, sukan sekolah 2008. 

"Lip, laju gak kau. Penat aku kejar"
"Manada, abang yang lambat," selorohnya menghidupkan suasana semua peserta 400m yang kepenatan.

******


:: mohd alif bin jalil ::

Namun, itulah hakikatnya "setiap yang hidup itu pasti akan mati". Allah menjemputnya terlebih dahulu. 

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ، وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ، وَوَسِّعْ مَدْخَلَهُ، وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ اْلأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ، وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ، وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ، وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ [وَعَذَابِ النَّارِ]

"Ya ALLAH, Ya Allah, Ampunilah dia (dari beberapa hal yang tidak disukai), maafkanlah dia dan tempat-kanlah di tempat yang mulia (syurga), luaskan kuburannya, mandikan dia dengan air salju dan air ais. Bersihkan dia dari segala kesalahan, sebagaimana Engkau membersihkan baju yang putih dari kotoran, berilah rumah yang lebih baik dari rumahnya (di dunia), berilah keluarga (atau istri di syurga) yang lebih baik daripada keluarganya (di dunia), istri yang lebih baik daripada istrinya , dan masukkan dia ke syurga, jagalah dia dari siksa kubur dan Neraka.”


..amiin..

...wallahu a'lam...





4 comments:

  1. moga dya ditempat dalam kalangan org yg beriman.

    ReplyDelete
  2. moga die tenang di sana..kite jua akan menyusurinya kelak..sabar ye...

    ReplyDelete
  3. sya rsa,,,,arwahlah antra abg yg bila mrah,,,dea akn mlepaskn mrahnya dgn tenang skali,,,& dea tidah prnah sesekali touch form rndah dr dea pown ,,x mcm abg2x yg laen,,,:(
    teramat sdeyh apbla mndengar arwah telah pegi,,,

    ReplyDelete
  4. inna lillahi wa inna ilaihi raaji'un..

    jadikan kematian dia bermakna lim..doakan die, dan ko amik pengajaran. moga dari 'ibrah ni dapat tambah saham die kat sana..

    ReplyDelete

:: my fb ::

:: followers ::